Binnen vijf jaar is meer dan een derde (35%) van de vaardigheden die vandaag als belangrijk worden gezien binnen bedrijven, veranderd. Het World Economic Forum publiceerde vorig jaar het rapport “The Future of Jobs” waarin een enorme verandering wordt aangekondigd in de benodigde kennis- en vaardigheden van medewerkers om succesvol te blijven in de toekomst van werk. Het rapport resulteert in 10 skills, 10 vaardigheden die leading zullen zijn in jouw succes. De wereld verandert, bedrijven veranderen, stil blijven staan is geen optie. Sterker nog, je doet jezelf te kort als je niet nu al gaat voorsorteren. In mijn maandelijkse blogs deel ik een aantal van deze vaardigheden in het licht van “the future of assistants”. People management is de vierde skill in deze top 10.

En daarover gooi ik, heel eerlijk, meteen een knuppel in het hoenderhok. In veel organisaties waar ik kom is People management voor assistants namelijk niet sterk ingeregeld, assistants vallen vaak tussen wal en schip. Vooral daar waar de assistant direct onder de manager voor wie zij werkt valt.

Gesprekken over ambities, talent en inzet daarvan (performance gesprekken) worden meestal wel ingepland, maar vaak verzet of eruit gehaald. Ironisch genoeg zijn het zelfs vaak de assistants die deze afspraken uit de agenda van de manager schrappen en een ander voorrang geven. Om verschillende redenen die zeker ook interessant zijn om boven tafel te krijgen. Vind je het lastig om deze ruimte in te nemen? Neem je jezelf niet net zo serieus als die andere belangrijke afspraak? Vind je zo’n gesprek eigenlijk maar lastig en kies je dus voor de comfortzone? Stuff to think about! Dit zijn dé momenten om jouw persoonlijke ontwikkeling te bespreken, je kansen helder te krijgen en je wensen uit te spreken.

Sommige assistants hebben geluk met een manager die people management heel serieus neemt (deze managers scoren vaak ook heel hoog in de medewerkerstevredenheid survey). Ik draag die managers een warm hart toe, mensen zijn immers het kapitaal van de organisatie!

De oplossing?

Met bovenstaande wetenschap hebben wij onderzocht wat assistants belangrijk vinden om te ontwikkelen maar wat ze niet direct bij hun manager kunnen halen. Daaruit is gebleken dat coachen op zichtbaarheid & belangrijkheid (door rol verbreding/ verdieping) bij de meest gewenste ontwikkelvlakken hoort. Hiervoor geven wij je graag 3 tips.

Tip 1: peer2peer coaching

Neem zelf de verantwoordelijkheid voor jouw behoeftes en ‘needs’. Coaching hoef je niet enkel te ontvangen van jouw leidinggevende. Je kunt en mag het halen bij ieder willekeurig persoon. Zie jij een skill bij een collega die je erg waardeert en waar je zelf nog in wilt leren, onderneem dan actie. Ga op zoek naar de juiste persoon die jou hierin kan coachen. Misschien is dat wel die directe collega die de skill beheerst, misschien is het een bedrijfscoach, misschien is het een training of het oppakken van een project waarbij je “learning on the job” toepast. Grijp zelf die koe bij de hoorns en kick ass!

Tip 2: vergroot je netwerk

Neem het initiatief om je netwerk te vergroten. Ga eens een kop koffie drinken met iemand binnen het bedrijf die je normaal gesproken niet spreekt. Stap af van je vaste lunchdate en plan 1x per week een lunch met iemand die je beter wilt leren kennen. Maak een lijstje van mensen waarvan jij denkt iets te kunnen leren. Vaak kun je deze mensen herkennen omdat je een beetje tegen ze op kijkt. Je hoeft dit helemaal niet zwaar te maken, bel ze gewoon eens op. “Hey, we spreken elkaar eigenlijk
nooit maar ik zou het leuk vinden om een keer met je te lunchen omdat ik denk dat we wat raakvlakken hebben en het me simpelweg leuk lijkt om je beter te leren kennen.” Denk hierbij ook aan vakgenoten bij andere bedrijven. Ontmoet als teamleider bij ASML bijvoorbeeld eens constructief een vakgenoot in soortgelijke rol bij Philips. Ga op eigen onderzoek uit, wees nieuwsgierig en stel jezelf kwetsbaar en open op. 100% garantie dat jij geïnspireerd wordt tijdens deze lunch en koffiedates. Dit gaat je zeker haakjes geven waar je weer mee verder kunt.

Tip 3: zet jezelf op nummer 1

Jij hoort op jouw eigen nummer 1 te staan, ook op kantoor. Oeehh… that’s a tricky one voor veel assistants! We zijn dienstbaar, ondersteunend, aangenomen om managers en directeuren te helpen zodat zij hun taak goed kunnen uitvoeren. Die managers staan vaak op nummer 1. Maar, als jij niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet voor een ander zorgen. You can’t pour from an empty cup. Oké, dit is een uiterste maar, de kern van waarheid is een feit. Jij bent zoveel meer waard wanneer je goed voor jezelf zorgt, wanneer je je ruimte in neemt, wanneer je je capaciteiten voluit benut, wanneer je gaat staan voor jouw wensen, behoeftes en dromen. Zie jij in dat de toekomst van werken voor assistants gaat veranderen maar wordt dat binnen jouw organisatie nog genegeerd? Neem dan zelf de verantwoordelijkheid en ga buiten je organisatie op zoek naar informatie die jou helpt richting de toekomst.

P.s. nog een extra tip om je zichtbaarheid te vergroten: zorg dat je dat performance gesprek met je manager top prio geeft! Bereid je voor en richt jouw performance gesprek niet alleen operationeel in… geef het ook een strategisch karakter…. hoe je dat doet? Strategisch karakter geven? Wij hebben een questionnaire ontwikkeld die je daar bij kan helpen. Deze kun je opvragen door een mail te sturen naar: info@saravanbroekhoven.nl. Ga er voor!