Binnen vijf jaar is meer dan een derde (35%) van de vaardigheden die vandaag als belangrijk worden gezien binnen bedrijven, veranderd.
Het World Economic Forum publiceerde vorig jaar het rapport “The Future of Jobs” waarin een enorme verandering wordt aangekondigd in de benodigde kennis- en vaardigheden van medewerkers om succesvol te blijven in de toekomst van werk. Het rapport resulteert in 10 skills, 10 vaardigheden die leading zullen zijn in jouw succes. De wereld verandert, bedrijven veranderen, stil blijven staan is geen optie. Sterker nog, je doet jezelf te kort als je niet nu al gaat voorsorteren. In mijn maandelijkse blogs deel ik een aantal van deze vaardigheden in het licht van “the future of assistants”.

Creativiteit is de derde skill in deze top 10. Één van de skills die ik vaak benoem als het gaat om wat robots nog niet van de mens kunnen overnemen. Een vorm van creativiteit is Design Thinking. Een hot item op de hippe management (bullshit) woordenlijst ;-). Maar wat is het eigenlijk en hoe kun jij daar jouw voordeel mee maken als assistant?

Even die hippe management term definiëren: Design Thinking is een verrassende manier om tot frisse, innovatieve oplossingen te komen. Met Design Thinking vind je wenselijke oplossingen voor je klanten. Het is een aanpak om problemen op een frisse manieren te formuleren en originele en creatieve oplossingen te bedenken gebaseerd op kennis van menselijk gedrag. Design Thinking is niet gebonden aan een stapsgewijze methode en benadrukt meer cognitieve flexibiliteit; open, vooruitkijkend en terugblikkend, altijd beredenerend uit vanuit de mens (jouw klant) centraal. Hoe mooi is dat? Jullie zijn toch de ‘klimaatbeheersers van het bedrijf’ die haar dienstverlening rondom de mensen van het bedrijf creëert….of ga ik nu te ver?

Design Thinking wordt ingezet om vernieuwende klantervaringen en dienstverleningen te bieden. Hoewel het geen vastomlijnd proces is, bevat het wel een aantal herkenbare ingrediënten: experimenteren, prototypen, leren van fouten, verbeteren, samenwerken en kennis van menselijk gedrag.

Creativiteit geeft marktwaarde

Zoals eerder benoemd: een robot kan het nog niet creatief anticiperen op de klantbehoefte, jij wel. Als je mij vraagt hoe je als assistant voorkomt dat je vervangen wordt door een robot, is creativiteit één van mijn antwoorden. Het vraagt echter wel van je om dingen anders te doen en vaste patronen te doorbreken. Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg. Daar zal je niemand meer mee verrassen. En simpelweg ook geen verschil mee maken. Hoe lekker het ook voor je is om volgens een vaste structuur te werken. Door uit je comfortzone te stappen grijp je de kans om nog meer klantwaarde op te leveren.

Neem eens een taak die je dagelijks uitvoert. Bijvoorbeeld: emailboxen van je manager aandachtig lezen. Vraag jezelf vervolgens af: zit daar mijn marktwaarde? In het lezen van zijn inbox? Of wordt het misschien tijd om meer eigenaarschap te nemen? Bijvoorbeeld door ook verantwoordelijkheid te nemen voor afhandeling, delegeren en opvolging van de binnengekomen mails? Of misschien wel helemaal die inbox niet meer lezen omdat het toch écht te inhoudelijk is en de manager dit zelf moet oppakken. Het juiste antwoord is afhankelijk van jouw klant (manager) maar ga wel de dialoog aan. Lees niet iedere dag die mailbox zonder dat het iets oplevert. Vraag jezelf af wat jij wilt, vraag vervolgens wat je manager wil en maak hier afspraken over. Doe niet iets omdat je het nou eenmaal altijd al doet.

Creativiteit kun je ontwikkelen

Creativiteit is het loslaten van de gebaande paden en het tonen van lef om het anders te doen.
Het conditioneren van creativiteit doe je niet van vandaag op morgen. Net als een lopen van een marathon niet van vandaag op morgen binnen je vermogen ligt. Ons advies is: train jezelf!

Wij delen twee tips waarmee jij jouw creativiteit gaat ontwikkelen

  1. Verplicht jezelf dagelijks één gewoonte anders te doen. Poets je je tanden altijd met rechts? Doe het eens een keer met links (bijkomend voordeel: je raakt ook eens andere plekjes), slaap eens aan de andere kant van het bed, neem een andere route naar kantoor of (nog lachwekkend ook) lever de notulen eens een keer leeg aan (toets je meteen of mensen die überhaupt wel lezen ;-)). Doe eens gek en experimenteer!
  2. Plan minimaal één keer per week een creatieve (anders denken) afspraak met één van je klanten (managers); stel (proces)vragen als: focussen we op de juiste dingen of kan het anders? Wat laten we onbenut? Stap uit de uitvoerende rol en transformeer naar een sparringpartner op inhoudelijk en strategisch niveau. Dit kun jij, echt waar! Je hoeft namelijk nul kennis van de inhoud te hebben om een goed strategisch gesprek te initiëren. Je hoeft enkel vragen te stellen! 🙂

Wat levert het je op?

Nou sowieso twee dingen die bijna iedere assistant uitdagend vindt:

  1. Zichtbaarheid…je gaat namelijk opvallen!
  2. Wendbaarheid…het maakt je flexibel!

 En wie weet ook wel een hele hoop meer werkplezier, energie en voldoening. Het is maar een voorspelling, maar die glazen bol van mij doet het vaak goed! 😉 Veel plezier!