Binnen vijf jaar is meer dan een derde (35%) van de vaardigheden die vandaag als belangrijk worden gezien binnen bedrijven, veranderd. Het World Economic Forum publiceerde vorig jaar het rapport “The Future of Jobs” waarin een enorme verandering wordt aangekondigd in de benodigde kennis- en vaardigheden van medewerkers om succesvol te blijven in de toekomst van werk. Het rapport resulteert in 10 skills, 10 vaardigheden die leading zullen zijn in jouw succes. De wereld verandert, bedrijven veranderen, stil blijven staan is geen optie. Sterker nog, je doet jezelf te kort als je niet nu al gaat voorsorteren. In mijn maandelijkse blogs deel ik een aantal van deze vaardigheden in het licht van “the future of assistants”.

Afgelopen maand ging mijn blog over complex problem solving waarbij ook het nemen van verantwoordelijkheid een grote rol speelt. Hetzelfde geldt voor de #2 skill: “Critical Thinking”. We hebben steeds meer te maken met complexe informatiestromen, big data, netwerken in plaats van afdelingen en veranderende hiërarchieën. Als assistant kun je hier meer en meer toegevoegde waarde bieden door verder te kijken dan de grenzen van je functieprofiel. Want nee, daar staat waarschijnlijk niet in dat je een kritisch oogje in het zeil houdt. Oké, misschien wel wat betreft de agenda van je manager maar verder behoort dat op papier gewoon toe aan “het hoofd van de afdeling”, ofzo. Uhhu, theoretisch gezien klopt dat. Maar ik spreek zo vaak dames die zich vastgeroest voelen, of hun baan steeds saaier vinden omdat ze volgens “de nieuwe regels” binnen het secretariaat alleen nog op standaardtaken mogen ondersteunen. Wat nu als ik zeg dat juist daar ook je kans kan liggen? Die standaard taken beheers jij als geen ander, je doet ze met twee vingers in de neus. Dat wil zeggen dat je energie of ruimte in je hoofd over zou moeten houden, toch? Gebruik die energie, gebruik die ruimte! Verspil het niet aan je frustreren aan saaie taken maar benut het. Wees kritisch op de processen van de afdeling die ondersteund, of van de staven waar jij klant van bent. Steek je hand op als je ziet dat iets beter kan. Nee, je bent geen azijnpisser als je daar een mening over vormt. Mits je ook met onderbouwde oplossingen komt (bij voorkeur 2, dat komt super slim over J). Als je alleen maar ergens iets vindt dan kunnen mensen jou inderdaad een mopperkont vinden maar, als je constructieve oplossingen bedenkt dan ben je ineens een professional….. Ik zeg: grijpen die kans! Waarom?

  1. Je benut je potentieel
  2. Je maakt jezelf zichtbaar
  3. Je krijgt voldoening van waarde toevoegen
  4. Je werk verloopt er waarschijnlijk vlotter door (eindelijk dat probleem opgelost!)

Voorbeeld: het gaat al jaren mis met het onboarden van nieuwe collega’s, heel de afdeling klaagt erover. Jullie hebben allerlei slimme systemen en een HR afdeling. De een geeft HR de schuld (ze pakken hun rol niet) de ander geeft de systemen de schuld (werkt voor geen meter). Wat doe jij in deze situatie? Leg jij je neer bij het “kastje-muur” verhaal? Schuil jij mee achter de verwijten? Het is immers niet jouw verantwoordelijkheid toch? Nee! Jij besluit het verschil te maken. Jij gaat het onderzoeken, maakt een fishbone diagram en kleed deze klaagzang uit. Het is niet jouw proces maar je hebt er last van en neemt derhalve de verantwoordelijkheid om problemen op te lossen. Na wat research bedenk je twee oplossingen en pitcht deze aan de juiste stakeholder (nee, niet aan jouw leidinggevende zodat hij/zij ermee de boer op kan, hup: naar de eigenaar van het schortende proces). En hoppa, je hebt iets opgelost met kritisch denken! Stel je eens voor wat jou dit nog meer oplevert. Je lost hier niet alleen een probleem op maar werkt ook aan je eigen zichtbaarheid en professionaliteit. Te gek!

Door moderne organisaties wordt verwacht dat hun mensen klaar zijn voor snelle veranderingen, innovatie kunnen stimuleren, flexibel zijn en snel kunnen reageren op complexe informatie en big data. Om deze reden wordt ‘Critical Thinking’ alom beschouwd als de #2 vaardigheid van de toekomst! Wat doe jij er mee als assistant?